What is little baby's Ice Cream 'This is a special time'?

Isreklamer der Giver Kuldegysninger

29/10/2025

Rating: 4.44 (3758 votes)

Reklamebranchen er en fascinerende størrelse, hvor kreativitet og psykologi mødes i et forsøg på at fange forbrugerens opmærksomhed. Målet er ofte at skabe noget mindeværdigt, noget der skiller sig ud fra mængden og brænder sig fast på nethinden. Men hvad sker der, når denne stræben efter at være unik går over stregen? Nogle gange, i jagten på at være anderledes, ender reklamer med at være mere foruroligende end forførende. Dette er især tilfældet inden for fødevareindustrien, hvor produkter, der normalt associeres med glæde og nydelse – som is – pludselig får en mørk og uventet drejning. Vi dykker ned i verden af uhyggelige reklamer, med særligt fokus på de isreklamer, der har givet seerne kuldegysninger og mareridt.

What is a creepy ice cream commercial?
Little Baby’s Ice Cream is another creepy commercial that features Malcolm, a self-cannibalistic man, made from ice cream. During the commercial, Malcolm enjoys spoons full of himself as a voice in the background tells us how much Malcolm loves ice-cream. The advertisement was created for a small ice-cream parlor in Philadelphia.
Indholdsfortegnelse

Little Baby's Ice Cream: Isens Spiseleg

Når man taler om uhyggelige isreklamer, er det umuligt at komme uden om den berygtede reklame for Little Baby's Ice Cream, med titlen 'This Is A Special Time'. Denne reklame, der oprindeligt blev skabt for en lille isbar i Philadelphia, chokerede internettet og gik viralt på grund af sin dybt forstyrrende natur. Hovedpersonen er en mand ved navn Malcolm, der er fuldstændig dækket af en tyk, cremet ismasse. Men det er ikke bare hans udseende, der er foruroligende; Malcolm ses i reklamen spise skefulde af sig selv, mens en stemme i baggrunden fortæller, hvor meget Malcolm elsker is. Synet af en selvspisende ismand, akkompagneret af en let forvrænget, barnlig jingle og en krybende voiceover, skaber en uforglemmelig, omend dybt ubehagelig, oplevelse for seeren.

Bag denne mærkelige reklame stod Pete Angevine, medstifter af Little Baby's Ice Cream Shop. Træt af at bo i en varevogn og kæmpe som musiker, besluttede Angevine at åbne en isbutik. Da tiden kom til at designe en reklame, betragtede han is som et åbent lærred og besluttede at lade sine idéer løbe løbsk. Resultatet var en reklame, der måske gav mange mareridt, men som uden tvivl gjorde mærket ekstremt populært. Det er et klassisk eksempel på, at al omtale er god omtale. I 2018 ejede Angevine omkring et halvt dusin Little Baby's Ice Cream-butikker, og hans isbutikkers omsætning nærmede sig en million dollars. Denne succes vidner om, at selv den mest bizarre markedsføring kan bære frugt, hvis den formår at skabe nok buzz og mindeværdighed, uanset hvor ubehagelig den måtte være.

Når Slik og Klovne Bliver Mareridt: Andre Skræmmende Madreklamer

Historien om uhyggelige madreklamer stopper ikke ved den selvspisende ismand. Fødevareindustrien har gennem årene været leverandør af adskillige reklamer, der har formået at skræmme snarere end at friste. Disse reklamer viser, hvordan selv de mest uskyldige produkter kan få en uhyggelig drejning, ofte ved at misbruge velkendte figurer eller skabe foruroligende visuelle fortællinger.

Kinder Joys Humpty Dumpty

For mange er Kinder Joy og Kinder Surprise forbundet med glade barndomsminder. Men Kinder Surprises reklame fra 1984 formåede at vende denne opfattelse på hovedet. Reklamen præsenterede en uhyggelig udseende Humpty Dumpty, der sad på en mur og mumlede tilfældigt vrøvl. Denne foruroligende Humpty Dumpty åbnede derefter Kinder Joy-ægget, sagde 'Chocadooby', trak legetøjet ud og faldt derefter ned fra muren. Selvom konceptet i sig selv ikke lyder skræmmende, var Ferraros – virksomheden bag ægget – bizarre version af Humpty Dumpty så visuelt forstyrrende, at den fik mange til at miste lysten til chokoladeægget for altid.

McDonald's Første Ronald McDonald Reklame

Ronald McDonald er en klovnefigur, der fungerer som maskot for fastfoodkæden McDonald's. Selv i dag kan denne klovnemaskot virke en smule bizar og uhyggelig for nogle. Men tilbage i 1960'erne, da McDonald's skabte sin første reklame, var Ronald McDonald langt mere skræmmende. I denne første reklame blev Ronald McDonald spillet af Willard Scott. Reklamens skabere brugte en kop til at skabe hans næse og udstyrede ham med et bælte, der på magisk vis fremstillede burgere. Han bar også en ret underlig hat på hovedet. Willard Scott har siden fortalt, at han hentede inspiration fra sin rolle som Bozo the Clown. Uanset hvor inspirationen kom fra, var reklamen bestemt meget uhyggelig. Heldigvis besluttede virksomheden at gøre deres maskot mere behagelig at se på med tiden, hvilket sandsynligvis har sparet mange børn for mareridt.

Sugar Krinkles' Krinkles the Clown

Før Ronald McDonald begyndte at give os mareridt, var der en anden klovn, der gav publikum gys. Sugar Coated Rice Krinkles var en morgenmadscereal, der var tilgængelig indtil 1969. Virksomheden ændrede i 1959 sin maskot fra en riselskende kinesisk dreng ved navn So-Hi til en klovn med skøre øjne ved navn Krinkles. Med denne nye maskot lancerede virksomheden en ny reklame, som vi er ret sikre på var beregnet til at skræmme børn til at spise denne cereal. I reklamen dukker Krinkles op ud af en papirdør og erklærer for verden, hvor meget han elsker den sukkerbelagte cereal. I virkeligheden var Krinkles ikke ment som skræmmende. Men de sort-hvide farver fra 1950'erne og den dårlige videokvalitet gør det hele nervepirrende og foruroligende.

What is a little baby Ice Cream commercial?
Little Baby Ice Cream (Part 1) The little baby ice cream commercial tops all the weirdest and terrifying commercials in the dessert industry. The ad begins with an androgynous character all covered in gooey white substance and eventually starts eating himself.

Lynx Chocolate Man

Reklamen 'Lynx Chocolate Man' begynder med en mand, der sprayer Axe Dark Temptation på sin krop. Så snart han lægger flasken tilbage, forvandles han til en chokolademand. Mens denne chokolademand går en tur rundt i byen, ser vi kvinder, der sutter og tygger på ham. Selvom idéen bag reklamen var god, viste udførelsen sig at være ret bizar. Scenen, hvor en kvinde tager en bid af chokolademandens bagdel, er virkelig mærkelig. Ligeledes er en glad fyr, der går på gaden, mens kvinder hiver hans arme og andre dele af ham, simpelthen uhyggelig. Denne reklame demonstrerer, hvordan et koncept, der potentielt kunne have været humoristisk eller forførende, kan ende med at være dybt forstyrrende på grund af sin bogstavelige og grafiske præsentation.

Burger Kings 'Wake up the King' Reklame

Burger King og reklamebureauet CP+B har siden 2004 forsøgt at opnå succes med 'The King'. I 2004 udgav Burger King en reklame kaldet 'Wake up with the King'. I denne reklame vågner en mand op for at finde Burger Kings super uhyggelige 'The King' i sin seng. Kongen giver derefter manden en morgenmadssandwich, og manden spiser den glad. Så snart kampagnen ramte skærmene, dukkede der blogs op over hele internettet, der kaldte den nye Burger King-reklame uhyggelig. Men i reklameverdenen er negativ omtale nogle gange god omtale. Konceptet med reklamen er i sig selv ikke så uhyggeligt. Det er 'The King' med hans unaturligt store hoved og uændrede udtryk, der gør denne reklame uhyggelig. Mange troede, at Kongen faktisk var Burger Kings svar på Ronald McDonald, men det var ikke tilfældet. Kongen kom til live, da en bureauleder bestilte et massivt hoved fra Amazon – uhyggeligt igen, ikke?

Psykologien Bag den Uhyggelige Reklame

Hvorfor vælger virksomheder overhovedet at producere reklamer, der risikerer at skræmme deres potentielle kunder? Svaret ligger ofte i ønsket om at skabe en uforglemmelig oplevelse. I en verden oversvømmet med reklamebudskaber er det en konstant udfordring at skille sig ud. En reklame, der er uhyggelig eller chokerende, er sjældent kedelig. Den udløser en stærk følelsesmæssig reaktion – enten frygt, forvirring eller afsky – som sikrer, at den bliver husket og diskuteret. Dette kan føre til viral spredning, mund-til-mund-reklame og en øget brandbevidsthed, selvom omtalen i første omgang er negativ. Som tilfældet med Little Baby's Ice Cream viser, kan en reklame, der skræmmer, paradoksalt nok føre til kommerciel succes.

Der er en fin balance mellem at være mindeværdig og at være decideret frastødende. Nogle gange misforstår skaberne publikums reaktion, eller de undervurderer den visuelle effekt af deres idéer. Andre gange er den uhyggelige effekt fuldt ud tilsigtet, som et bevidst forsøg på at bryde med normerne og skabe et varigt indtryk. Psykologisk set kan det at se noget uventet og foruroligende skabe en stærkere neural forbindelse til det brand, reklamen repræsenterer. Selvom denne forbindelse er baseret på ubehag, er den stadig en forbindelse, der kan minde forbrugeren om produktet, når de står over for et købsbeslutning.

Analyse af Effektivitet: Virker Skræmmende Reklamer?

Spørgsmålet om, hvorvidt uhyggelige reklamer er effektive, er komplekst og afhænger af mange faktorer, herunder brandets natur, målgruppen og den specifikke udførelse af reklamen. Mens nogle, som Little Baby's Ice Cream, har set deres forretning blomstre som et direkte resultat af deres kontroversielle reklamer, har andre måske oplevet en mere blandet modtagelse eller endda en negativ indvirkning på brandopfattelsen.

For en lille, uafhængig virksomhed som Little Baby's Ice Cream kan en vovet og forstyrrende reklame skabe den nødvendige opmærksomhed til at konkurrere med større spillere. Deres reklame blev et kulturelt fænomen, der genererede millioner af visninger og utallige diskussioner online, hvilket overgik, hvad de fleste små virksomheder kan håbe på med et traditionelt marketingbudget. I dette tilfælde var chokværdien en katalysator for succes.

For et etableret mærke som McDonald's har man derimod valgt at justere Ronald McDonalds udseende over tid for at gøre ham mindre skræmmende, hvilket indikerer en erkendelse af, at for et masseforbrugermarked er en behagelig maskot mere ønskværdig end en foruroligende. Alligevel har selv store brands eksperimenteret med uhyggelige elementer for at opnå opmærksomhed, som Burger Kings 'The King' viser. Det handler ofte om at finde balancen mellem at være mindeværdig og at opretholde en positiv brandopfattelse.

How many ice cream ad stock footage videos are there?
Browse 204 amazing Ice Cream Ad stock footage videos for royalty-free download from the creative contributors at Vecteezy!

Her er en sammenlignende analyse af nogle af de nævnte reklamer:

ReklamePrimært UhyggeelementUmiddelbar ReaktionForretningsmæssig Effekt (Kort/Lang)
Little Baby's Ice CreamSelvspisende ismand, foruroligende jingleChok, forvirring, fascinationStor popularitet, øget salg og ekspansion
Kinder Surprise (1984)Uhyggelig, vrøvlende Humpty DumptyAfsky, tab af appetitImplikeret faldende interesse, tvivlsom positiv effekt
Ronald McDonald (1960'erne)Klovnens bizarre og skræmmende udseendeFrygt, ubehagMaskot ændret over tid for at virke venligere
Sugar Krinkles (1959)Skøre øjne, pludseligt frembrud, sort/hvid effektNervepirrende, ubehagUklar, men sandsynligvis en del af en større strategisk ændring
Lynx Chocolate ManKvinder der spiser af chokolademandenBizar, uhyggelig, forvirrendeDiskussion, men potentielt negativ brandopfattelse for nogle
Burger King 'The King'Uhyggeligt stort hoved, stive udtrykKrybende, foruroligendeGenererede stor omtale, både positiv og negativ, men mindeværdig

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvorfor laver virksomheder uhyggelige reklamer?

Virksomheder skaber uhyggelige reklamer for at skille sig ud i et overmættet marked. Den stærke følelsesmæssige reaktion (frygt, chok) sikrer, at reklamen bliver husket og ofte deles, hvilket kan føre til viral omtale og øget brandbevidsthed. For nogle mærker, især mindre, kan det være en omkostningseffektiv måde at opnå massiv opmærksomhed på.

Er uhyggelige reklamer lovlige?

Ja, uhyggelige reklamer er generelt lovlige, så længe de ikke overtræder love om falsk markedsføring, injurier, børnebeskyttelse eller andre specifikke reklameforskrifter. De fleste lande har regler mod reklamer, der er vildledende eller direkte skadelige, men det at være 'uhyggelig' falder sjældent ind under disse kategorier, medmindre det krydser en grænse for god smag eller offentlig anstændighed.

Kan en reklame være for uhyggelig?

Absolut. Selvom 'uhyggelig' kan være effektivt for at skabe opmærksomhed, kan en reklame også være for uhyggelig, hvilket resulterer i, at forbrugerne fuldstændig afviser produktet eller mærket. Hvis reklamen skaber mere afsky og ubehag end nysgerrighed, kan den skade brandets image og forretning på lang sigt. Det handler om at finde den rette balance, som Little Baby's Ice Cream formåede.

Hvad er den mest berømte uhyggelige isreklame?

Den mest berømte uhyggelige isreklame er uden tvivl Little Baby's Ice Cream's 'This Is A Special Time' reklame. Dens unikke og foruroligende billedsprog med den selvspisende ismand har cementeret dens plads i internettets historie som et ikonisk eksempel på bizarre og uhyggelige reklamer, der alligevel opnåede enorm succes.

Konklusion

Verden af reklamer er et testamente til menneskelig kreativitet, men også til grænserne for, hvad der anses for acceptabelt og effektivt. Mens de fleste reklamer stræber efter at fremstå indbydende og sympatiske, er der en særlig niche af reklamer, der bevidst eller ubevidst bevæger sig ind i det uhyggelige. Fra Kinder Joys bizarre Humpty Dumpty til den uforglemmelige, selvspisende ismand fra Little Baby's Ice Cream, viser disse reklamer, at selv de mest uskyldige produkter kan få en mørk og uventet kant.

Disse uhyggelige reklamer er mere end bare mærkelige kuriositeter; de er fascinerende eksempler på, hvordan chokværdi og kontrovers kan bruges som et markedsføringsredskab. De udfordrer vores opfattelse af, hvad en reklame skal være, og tvinger os til at overveje, om en reklame, der giver os mareridt, stadig kan være en succes. I sidste ende beviser de, at i reklameverdenen er det at blive bemærket ofte det første skridt mod at blive husket, uanset om det er for de rigtige eller de mest skræmmende grunde. Så næste gang du ser en reklame, der giver dig kuldegysninger, så husk: den har sandsynligvis opnået sit mål – at fange din opmærksomhed.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Isreklamer der Giver Kuldegysninger, kan du besøge kategorien Iskrem.

Go up