How does Thiebaud relate to three ice cream cones?

Wayne Thiebaud: Isens Poetiske Forvandling

28/03/2025

Rating: 4.63 (8854 votes)

I kunstens verden findes der værker, der med en tilsyneladende enkelhed formår at fange essensen af en æra, en følelse eller en universel sandhed. Wayne Thiebauds 'Three Ice Cream Cones' fra 1964 er et sådant mesterværk, et maleri der ikke blot afbilder tre isvafler, men som løfter dem til et niveau af ikonisk betydning. Dette værk er en overdådig studie i nostalgisk glæde, en visuel erindring om barndommens uskyld og en dybdegående udforskning af det almindelige som det ekstraordinære.

How does Thiebaud relate to three ice cream cones?
The swathes of bright color excude warmth and light, and, of course, the central frozen treat Carr enjoys make the work a striking parallel to Three Ice Cream Cones. Thiebaud extracts the central motif from this earlier painting, striping away the figure and expanding upon the conduit of pleasure as the subject.

Maleriet præsenterer tre perfekt stablede isvafler, hver med en glinsende kugle af chokolade, vanilje eller jordbær. De står mod en blød og abstrakt baggrund, hvilket får dem til at miste deres skalafornemmelse og i stedet udvide sig i beskuerens sind, blomstrende som uberørte objekter på et idealiseret plan. Det er denne forvrængning af virkeligheden, denne drømmeagtige gengivelse, der gør 'Three Ice Cream Cones' så fængslende. Det er en påmindelse om en idealiseret barndomsdrøm, hvor glæden var ukompliceret og ubegrænset, og hvor selv de simpleste fornøjelser, som en isvaffel på en varm sommerdag, kunne føles som ren lyksalighed.

Indholdsfortegnelse

Værkets Oprindelse og Thiebauds Mentorrolle

'Three Ice Cream Cones' blev erhvervet direkte fra kunstneren af Nina Van Rensselaer fra Sacramento, som betragtede Wayne Thiebaud som sin mentor. Nina, en keramikstuderende uddannet fra University of California, Davis, besad et usædvanligt og excentrisk øje for kunst. Det var på UC Davis’ kunstafdeling i midten af 1960'erne, at hun nød kreativ frihed og blev venner med vestkystkunstnere som Robert Arneson, David Gilhooly, William Wiley og selvfølgelig Wayne Thiebaud. Hun mindes Thiebauds arbejde fra 1960'erne og udtaler: ”[h]an ville fortælle dig, at de ikke var popkunst; men jeg tror, der var en vis indflydelse. Han malede bestemt et objekt, og det var et ikonisk objekt, og jeg tror, det var det, han mente, det skulle være... Se, han havde disse små halationslinjer... han var altid meget begejstret for dem. Vi skulle arbejde meget hårdt på vores hvide farve. Men vi skulle også lave halationerne.” Disse 'halationslinjer' – de subtile, lysende glorier omkring objekterne – er et signaturtræk ved Thiebauds teknik, der giver hans malerier en næsten overjordisk glød og understreger objekternes skulpturelle form.

Fra Hverdag til Helligt: Thiebauds Mestring

Den mest fascinerende aspekt ved 'Three Ice Cream Cones' er Thiebauds evne til at ophøje det hverdagsagtige til det monumentale. Ved første øjekast synes maleriet at fremvise et dagligdags emne i en finurlig og tiltalende farvepalet. Men gennem Thiebauds pensels mestring forvandles de tre skinnende isvafler ved nærmere inspektion til næsten hellige objekter. De står stolt i deres hvide holdere som måske tre perfekte muser for sommeren, eller en tre-verset ode til det amerikanske liv i 1960'erne. Som Steven A. Nash beskrev i Thiebauds retrospektive katalog: ”Hans objekter er klumper af nostalgi, der indkoder kære minder fra hans ungdom, men også aspekter af amerikansk liv, der er meningsfulde for mange af os.” Denne evne til at indgyde almindelige genstande med dyb personlig og kollektiv betydning er et kendetegn ved Thiebauds kunst.

Thiebauds teknik, især hans brug af tykke lag maling (impasto) og de karakteristiske 'halationslinjer', bidrager til værkets taktile og næsten spiselige kvalitet. Farverne er ikke blot dekorative; de er strukturelle og skaber en illusion af volumen og dybde, der inviterer beskueren til at række ud og røre. Denne sensoriske appel er afgørende for Thiebauds værker, da den forbinder det visuelle med det taktile og smagsmæssige, hvilket forstærker følelsen af nostalgi og ønske.

Kommerciel Kunst og Fin Kunst: Et Skæringspunkt

Den unikke intrige ved Thiebauds 'Three Ice Cream Cones' kan findes i den måde, maleriet udvikler sig på under en session med tæt kig. Ved første møde med værket kan dets størrelse fremkalde paralleller til kommercielle plakater. De lyse, forførende farver og rene komposition er malet i samme visuelle sprog som magasiner, film eller reklamer. Denne visuelle nærhed til kommerciel kunst kan stamme fra Thiebauds oprindelse som tegneserieskaber og lærling i Disneys animationsafdeling i en alder af seksten år. Selvom han skiftede bane til fin kunst i 1940'erne, dukker hans tidlige kærlighed til kommerciel kunst stadig op i den oprindelige appel af værker som 'Three Ice Cream Cones'.

Men ved længere tids betragtning af værket begynder disse ekkoer af reklame- og tegneserieverdenen at falme. I stedet giver hentydninger til store malere af amerikansk liv, som Edward Hopper eller Norman Rockwell, genlyd i de skinnende pastelfarver, der afslører den amerikanske kulturs pragt. Manglen på forvrængning bag rækken af isvafler tvinger øjet til at fokusere på disse sublime kugler af kolde lækkerier. Fantasien udfylder sanserne her, hvilket giver beskueren mulighed for næsten at føle den varme luft fra en sommer eftermiddag og længes efter den iskolde, søde lindring af 'Three Ice Cream Cones' featured subjects. Dette skift fra det overfladisk kommercielle til det dybt indadvendte og symbolladede understreger Thiebauds ikoniske status som en kunstner, der transcenderer genrer og forventninger.

En Balance mellem Strenghed og Fejring

'Three Ice Cream Cones' balancerer på linjen mellem strenghed og fejring, idet den på én gang mindes de frosne lækkerier, mens den omfavner konnotationerne af uskyldig fornøjelse. Ved at fange isvaflerne i deres mest idealiserede form, ikke endnu dryppende og smeltede fra en varm sommersol, skaber Thiebaud en håndgribelig spænding, som måske er hans mest kraftfulde memento mori. Finesse løber af kellygrønne, marineblå, mandarin og turkise linjer, der omkranser den impastoede hvide vaffelholder midt i kompositionen, mens de spændende midnatsblå silhuetter af vaflerne positionerer en forestillet sol, der kaster deres storslåede skygger. Saftige strøg af tyk impasto i pink, chokolade og creme artikulerer forgrunden. Thiebauds tidløse mestring af maling bevarer og ærer et flygtigt øjeblik i tiden.

Denne spænding mellem det flygtige og det evige er et centralt tema i Thiebauds oeuvre. Han fanger objekter i deres perfekte, uberørte tilstand, før de bukker under for tidens tand eller naturens elementer. Dette giver værket en melankolsk undertone, en påmindelse om, at selv de mest glædelige øjeblikke er forgængelige, men at kunsten kan fastholde dem for evigt.

Sammenligning: 'Three Ice Cream Cones' og 'Girl with Ice Cream Cone'

I sin berømte stil gennemtrænger Thiebaud atmosfæren i dette forestillede stilleben med sin signatur af hygge, også udstillet i 'Girl with Ice Cream Cone', lavet året før, som viser en livlig skildring af Thiebauds kone, Betty Jean Carr. Kunstneren gengiver sin smukke muse lænet tilbage i en badedragt, hendes ben strakt mod beskueren på en afslappet måde. Skyggerne er overdrevne og gjort fantastiske – Carrs kindhuler og fodsåler er fejet med tågede blå og lilla nuancer. De lyse farvestrøg udstråler varme og lys, og naturligvis gør den centrale frosne lækkerhed, som Carr nyder, værket til en slående parallel til 'Three Ice Cream Cones'. Thiebaud udtrækker det centrale motiv fra dette tidligere maleri, fjerner figuren og udvider glædens kanal som emne. I begge malerier gennemsyrer hans virtuose håndtering af maling kompositionerne med en luft af vemodig finurlighed, hvilket forvandler et ydmygt motiv til et værk af malerisk overdådighed.

EgenskabThree Ice Cream ConesGirl with Ice Cream Cone
HovedmotivTre isvafler som sublime objekterEn kvinde (Thiebauds kone) med isvaffel
FokusObjektets æstetik, symbolik og monumentalitetFigurativt portræt, stemning og personlighed
Følelse/StemningIdealiseret, tidløs, meditativ, universelLivlig, personlig, munter, intim
BaggrundAbstrakt, blød, understøtter objektetMere defineret, men stadig forenklet, understøtter figur
SymbolikBarndom, amerikansk liv, det hellige, forgængelighedGlæde, sommer, personlig forbindelse, skønhed
FarvebrugLyse pasteller, skarpe konturer, impastoLyse farver, overdrevne skygger (blå/lilla), impasto

Ofte Stillede Spørgsmål om Wayne Thiebaud og hans Ismalerier

Hvem er Wayne Thiebaud?
Wayne Thiebaud (1920-2021) var en amerikansk maler kendt for sine farverige værker af hverdagsobjekter som tærter, kager, isvafler og hotdogs, samt portrætter og landskaber. Han er ofte associeret med Pop Art-bevægelsen, selvom han selv foretrak at blive betragtet som en traditionel maler, der fokuserede på form, farve og tekstur.

Hvad er Thiebauds 'halation lines'?
'Halation lines' er et karakteristisk træk ved Thiebauds malerier. Det er tynde, lysende farvede linjer, der omkranser hans objekter, skabende en aura eller glød. Disse linjer er ikke blot dekorative; de hjælper med at definere formen, give objekterne en tre-dimensionel kvalitet og skabe en følelse af lys og rum omkring dem. Nina Van Rensselaer nævnte, hvor begejstret Thiebaud var for disse linjer, og hvor meget arbejde de krævede.

Hvorfor malede Thiebaud isvafler og andre desserter?
Thiebaud var tiltrukket af disse objekter på grund af deres form, farve og tekstur, men også deres kulturelle betydning. De repræsenterede en del af den amerikanske hverdag og forbrugskultur. Han var interesseret i at transformere disse almindelige genstande til kunstneriske studier i lys, skygge, form og komposition. For ham var en isvaffel ikke bare en dessert, men et potentielt objekt for skønhed og refleksion.

Er 'Three Ice Cream Cones' popkunst?
Selvom 'Three Ice Cream Cones' ofte placeres i Pop Art-kategorien på grund af sit fokus på populære, massegproducerede objekter, fastholdt Thiebaud selv, at hans arbejde ikke var Pop Art. Han var mere interesseret i maleriets traditionelle aspekter – penselarbejde, lys, rum og form – end i Pop Arts kommentar om forbrugskultur. Hans værker har en dybere melankoli og nostalgisk kvalitet, der adskiller dem fra Pop Arts ofte køligere, mere ironiske tilgang.

Hvor kan man se maleriet 'Three Ice Cream Cones'?
Ifølge den tilgængelige information har 'Three Ice Cream Cones' været i den samme private samling i seks årtier, efter at det blev erhvervet direkte fra kunstneren af Nina Van Rensselaer. Det betyder, at det sandsynligvis ikke er udstillet offentligt på et museum, men forbliver i privat eje.

Wayne Thiebauds uforlignelige evne til at udtrykke lys, farve, rum og form har etableret ham som en af det sidste århundredes vigtigste kunstnere. 'Three Ice Cream Cones' står som et strålende eksempel på hans geni, et værk der fortsat fortryller og inspirerer, vidnende om den skønhed, der kan findes i det mest ydmyge og elskede af objekter.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Wayne Thiebaud: Isens Poetiske Forvandling, kan du besøge kategorien Iskrem.

Go up